Fungerande e-handel med lager

Nyfiken på att bedriva e-handel? Läs mer om det här och få tips på vad du ska tänka på kring lager med mera!

Det är alltid spännande att dra igång en egen verksamhet och särskilt i en expansiv bransch som e-handel. Att driva webbutik är en utmaning där konkurrensen är stor, men där det samtidigt finns en rad fördelar jämfört med den fysiska butiken (bland annat vad gäller bemanning och öppettider). Det är heller ingen hemlighet att e-handel erbjuder större flexibilitet än traditionell butiksshopping i och med möjligheten att kunna göra sina inköp dygnet runt. Samtidigt är det förstås mycket som ska klaffa för att du ska ha en fungerande verksamhet. Här ger vi tips vad som är viktigt att tänka på.

  • Fungerande truckar på lagret.
  • Hålla god koll på lagersaldot med hjälp av lämpliga IT-system.
  • Kunna erbjuda bra fraktlösningar till kunden.

Lagerlösningar för effektivt flöde

Har du tänkt dig ett eget lager är det viktigt att du är väl förberedd med en plan över hur det ska se ut. Du måste exempelvis ha fungerande truckar som gör de tunga lyften åt dig, där det idag är möjligt med skräddarsydd truckservice som underlättar enormt i verksamheten.

Håll koll på saldot

En annan viktig aspekt är att alltid ha koll på lagersaldot. Ett felaktigt lagersaldo är enormt irriterande och leder till tappad försäljning. Här behövs med andra ord någon form av IT-system som hjälper dig att hålla ordning på de produkter som ligger ute till försäljning. Handdator med streckkodsläsare är nödvändigt, samt att med jämna mellanrum säkerställa informationen genom inventering.

Fraktlösningar

För att kunna nå en god försäljningsnivå idag via en webbutik spelar fraktlösningarna en stor roll. Allra helst vill kunden ha varan i knät så snart ordern är lagd, så det gäller att kunna erbjuda snabb frakt – och till rätt pris. Helst vill kunden inte betala någon frakt alls och det är inte ovanligt med webbutiker som stadigt erbjuder fri frakt. Samtidigt ska ett fraktfritt erbjudande inte stjälpa ditt företags affärsmodell; du måste självklart tjäna en hacka på det du säljer. Här gäller det med andra ord att hitta en fungerande balans mellan fraktkostnad och försäljningsvolym.