Snyggare prylar

Tiden är förbi när det räckte med att äga en tv-apparat för att betraktas som en lyxlirare. Idag äger alla som vill en tv, och därmed har också ribban höjts en aning. Lyx idag är att ha en snygg tv, som passar in med den övriga inredningen. Vissa inreder på ett sätt som gör att en tv inte kan passa in, och då blir lyxen att ha en tv som går enkelt att dölja.

Det här är antagligen två anledningar till att platt-tv-apparaterna har fått sådana försäljningsframgångar i Sverige: många tycker att de är snygga, men de som tycker att alla tv-apparater är fula – och samtidigt inte kan tänka sig att vara utan tv – har äntligen hittat en apparat som det går enkelt att dölja. Om man samtidigt ersätter film- och skivsamlingen med en lite dator som kan streama både bild och ljud så har man lyckats dölja ännu mer. Eller så har man ännu fler häftiga prylar att visa upp, det beror på hur man ser det. Hur som helst så blir det allt viktigare att ha snygga prylar, och det är nog bara en tidsfråga innan vi får se den första modebloggen som bara handlar om prylar, med rubriker som ”Så matchar du mobilen med solglasögonen”.

Mobiltelefoner

En gång i tiden var mobiltelefoner statusprylar i sig. Det cirkulerade t.o.m. historier om män som fortsatte prata börskurser i sina ”yuppienallar” trots en olycka hade inträffat precis bredvid dem. Det var naturligtvis inte riktiga telefoner de pratade i, men de gjorde allt för att upprätthålla den illusionen.

Man kan diskutera om historier av denna typ är sanna, de är antagligen s.k. klintbergare, alltså modern folksägner. Men som alla sagor säger de åtminstone någonting om sin tid. Och på 80-talet förknippades mobiltelefoner med yuppies. Och de var hiskeligt fula, stora och klumpiga. Telefonerna alltså.

Idag ser det helt annorlunda ut. Under 90-talet blev mobilerna mindre och mindre, samtidigt som de blev vanligare och vanligare bland befolkningen i stort. Det gick att köpa telefoner i olika färger, och man kunde dessutom byta skal och fronter på dem, för att exempelvis signalera att det snart var jul med en röd front med renar. Eller en mer diskret konstruktion, om man föredrog det.

Sedan hände något igen. Apple, som kan vara världens mest inflytelserika företag när det kommer till industridesign, lanserade Iphone, som inte bara väckte uppmärksamhet genom den stora mängden funktioner, utan även genom sin storlek. Iphone var större än alla andra telefoner på marknaden, och snart följde andra tillverkare efter. Idag har storleken på mobiltelefonen blivit ett försäljningsargument enligt devisen ju större desto bättre.