Morgondagens vision för gårdagens teknologi
Nu, mitt i den teknologiska högåldern, finns det en vurm för det gamla. En rörelse som motsätter sig utvecklingen, eller som kanske snarare ämnar att komplettera den med en förlorad charm.
Vurmen för det gamla går till synes hand i hand med milleniumgenerationens miljömedvetenhet – den hippa återvinningskulturen och dess omfamnande av secondhand. Men den har också börjat påverka besluten som fattas för nyproduktion. Och även inom den bransch som vi kanske minst förknippar med bakåtsträvan.
I takt med att 90’s kids blir en mer och mer köpstark målgrupp har de stora teknikföretagen börjat ta vara på trenden genom att återlansera sina produkter med kultstatus. Det närmaste exemplet på detta finner vi i grannlandet, där Nokia på nytt har börjat sälja sin odödliga klassiker – 3310:an. Och de är inte ensamma – en ny marknad växer fram kring tekniknostalgikern.
Gammal teknologi i ny skepnad eller ny teknologi i gammal skepnad?
Nintendo har en unik position för att anspela på nittio- och åttiotalistens barndomsminnen. Något som speljätten utnyttjat genom börja sälja en spelkonsoll där man samlat de mest populära spelen till NES. I ett nytt skal som är betydligt mindre än originalets, eftersom maskinen som idag krävs för att driva spelen är en bråkdel av sin ursprungliga storlek.
Little Jinder sjunger längtande om en vilja att spola tillbaka i sin hitlåt Super 8. Och kanske inspirerades popartisten av Kodaks beslut att reboota sin populära videokamera, som en början på vad företaget kallar en analog renässans. Den nya versionen av Super 8 drar delvis nytta den utveckling som ägt rum sedan den först introducerades på marknaden. Den ser likadan ut och formatet på filmen är detsamma som tidigare. Men den kan köpas och framkallas genom en onlinebutik. Och kameran är dessutom försedd med en modern LCD-skärm.
There are many digital solutions out there. We aspire to balance the best of both worlds: the ease of capture and editing afforded by digital, with the luxurious color and texture offered by real film. – Brian Cruz, Eastman Kodak Co.’s vice president and general manager of consumer products.
Digitaliseringen ses ofta som de analoga medierna död. Här ser vi istället hur de harmoniseras. Målet är alltid detsamma: att kombinera det bästa av två världar. Att ta vara på det estetiska värdet och de teknologiska möjligheterna för att skapa bästa tänkbara användarupplevelse.