Nyhetsmedier använder 3D-grafik

ipad dator surfaI ett tidigare publicerat inlägg skrevs det om hur företag borde lära sig att utnyttja tekniken och ta tillvara på denna, för sin egen skull. Några som verkligen gör detta är medierna, som nu inte bara finns i pappersform men även har tv-redaktioner och poddar. Nu satsar flera nyhetsmedier på 3D-teknik med interaktiv design när det kommer till tv-sändningar.

I Dagens Industri Digital kan vi läsa om hur Expressens tv-redaktion är hela tre gånger så stor som den var i somras. Nu meddelas det att nyhetstidningen satsar på samma sorts 3D-lösningar och interaktiv grafik som man gör på den amerikanska nyhetskanalen CNN. Enligt chefredaktören på tidningen handlar det om att kunna leverera mer innehåll av högra kvalitet. Under årets tredje vecka hade redaktionen cirka 60 medarbetare och deras online-tv nådde hela 2,1 miljoner tittare – det är mer än dubbelt så många fler än vad det var bara ett år tidigare. Men samtidigt är konkurrenten Aftonbladet fortfarande marknadsledande med runt 3,3 miljoner tittare – en hel del mer alltså.

Tv med hög kvalitet till alla tittare

Den populära 3D-grafiken och produktionssystemet kommer från ett norskt bolag vid namn Vizrt. Inte bara Expressen och CNN har hakat på denna nya trend, även stora jättar som BBC och Al Jazeera har gjort investeringen i teknik. Det är tydligen så att det norska bolaget erbjuder högkvalitativ och resurssnål tv-teknik och publikbeteendet i dag kräver att nyhets-tv digitalt erbjuder bra kvalitet. En ska inte bara kunna titta i mobilen, det ska vara bra kvalitet även på stora skärmar. Med ett sådant verktyg ska redaktioner kunna integrera innehåll från sociala medier på ett helt annat sätt.

Vizrts 3D-lösningar innebär till exempel att Expressens tv-reportrar kommer att kunna omslutas av rörliga bilder från riksdagskammaren samtidigt som de sänder – Dagens Industri